Dinner MRA di Masjid Wilayah Persekutuan

| Thursday, July 15, 2010 | |
Sabtu malam yang lepas (10 Julai 2010 ) Malaysian Relief Agency (MRA) telah mengadakan dinner untuk menghargai semua penderma-penderma yang sudi membantu dalam mereka dalam projek yang dianjurkan. Cik Fauziah telah menjemput KAMY untuk membantu dalam program tersebut. Wakil KAMY yang dapat menghadirkan diri ialah Farhan, Luqman, Joy dan Nadiah. Program bermula jam 8 malam. Tetapi kami diminta datang lebih awal untuk taklimat program.

Jam 6.45 petang, wakil KAMY semua telah berjaya sampai untuk pertama kalinya ke Masjid Wilayah Persekutuan Jalan Duta. Dulu ada juga Siti menjemput KAMY ke majlis nikahnya di sini, tetapi masa itu sedang sibuk belajar. Tak sempat datang. Haha. Program berlangsung di Dewan Muslimat 1, di dalam masjid. Sesampai di sana, kami berjumpa dengan saudari Anis yang merupakan salah seorang pekerja MRA. Datang dengan semangat untuk membantu yang tinggi pada malam itu. Tugas yang tinggal hanyalah menulis nama wakil untuk diletakkan di atas meja. Hehe. Tugas itu diserahkan kepada Nadiah. Agak mudah sebenarnya, cuma menulis sahaja. Tetapi, agak mencabar untuk orang yang tangannya tidak dibedung dengan elok masa kecil. Hehe. Mujur ada seorang sukarelawan dari Hospital Al-Ikhsan yang sudi membantu menulis. Terima kasih Fyza. Selain itu, Joy membantu dalam bahagian pendaftaran tetamu. Kesukaran untuk mencari nama tetamu kerana tidak disusun mengikut aturan huruf, tetapi Joy berjaya juga menjadi pendaftar yang berjaya. Lepas ni, boleh duduk di pondok panas pula Joy. Atas inisiatif sendiri, Farn dan Luqman membantu menjadi tanda arah untuk tetamu. Kerana kedudukan dewan yang agak tersorok dari pandangan dan tiada tanda arah, Farn dan Luqman berdiri memakai vest MRA untuk memudahkan tetamu yang datang dan langsung menunjukkan arah dewan dari pintu masuk masjid.

* Pendaftaran *

Semasa pendaftaran berlangsung, kami berehat sebentar untuk menunaikan fardu maghrib secara berjemaah. Selepas maghrib, program pun bermula. Kami dijemput untuk mengisi meja dan makan bersama-sama dengan penderma yang lain. Dimulai dengan ucapan alu-aluan dari Presiden MRA, mengalu-alukan kedatangan semua dan memberikan penerangan mengenai program-program yang telah dijalankan antaranya membantu warga Rohingya, Program Tautan Kasih untuk orang asli di Slim River, membantu orang kurang upaya, bantuan kemanusiaan ke Sumatera dan banyak lagi. Selepas itu, berehat sebentar untuk berjemaah isyak dan kemudian disambung dengan makan makanan yang terhidang.

* Luqman dan Nadiah bersama dua orang yang gembira, Farn (fun) & Joy. *

Kredit gambar : Solid State Studio-Saudara Shah

Acara diteruskan dengan ucapan seorang wakil MRA ke Sumatera. Beliau menceritakan pengalaman semasa beliau berada di sana. Ketika sedang bercerita dengan menarik pengalaman beliau, tiba-tiba beliau menjadi sebak kerana ketika di sana hanya tinggal lebih kurang 3 kumpulan sukarelawan Islam yang membantu mangsa gempa di Sumatera. Yang lain merupakan kumpulan dari agama Kristian dan lain-lain. Sangat sedih beliau menceritakannya kerisauan dan kebimbangan umat Islam di sana sehingga berlinangan air mata. Tugas yang berat untuk KAMY, menjadi satu kumpulan sukarelawan Islam dan membantu umat islam khususnya. Marilah kita, warga KAMY. Bangkitlah wahai saudara!!

Majlis sepatutnya dimeriahkan dengan nyanyian anak-anak Rohingya, malangnya van yang membawa mereka terlibat dengan kemalangan. Mujur tiada yang cedera. Namun, kami sudah cukup gembira malam itu. Dapat membantu kecil program untuk meraikan orang-orang yang telah membantu orang lain. Mungkin selepas ini, KAMY akan menjalankan aktiviti kemanusiaan seperti itu. KAMY sedang belajar dan masih belajar untuk sampai ke tahap itu. InsyaALLAH.


P/S : Jangan lupa menghadirkan diri ke sarasehan KAMY pada sabtu ini dengan tajuk, Goal Setting using Neuro-linguistic Programming (NLP) jam 10 pagi di YPU. :)



1 comments:

Haslina Othman Says:
July 18, 2010 at 6:21 PM

Tahniah untuk AJK KAMY yang sentiasa bersedia menghulurkan bantuan. :)

Walau sekecil mana sumbangan kita, ia tetap memberi makna.

Erti hidup pada memberi. :)